INDULÁS ELŐTT
|
 |
A
gyülekezési pontra MINDIG TELI TANKKAL ÉRKEZZ!
A pontos érkezéssel tiszteljük meg a többieket,
a megbeszélt indulási időpontot tartjuk!
Ha forgalmi okokból, vagy bármi más okból előre
láthatóan késel, sms-ben, vagy telefonon
jelentkezz be a Túravezetőnél (Road Captainnél),
így megtudhatod a tervezett útvonalat és a
konvoj után tudsz jönni.
A Túravezető (Road Captain) egy rövid
eligazítást tart a résztvevőknek melyben
ismerteti az tervezett útirányt, tervezett
megállási helyeket (tankolás,étkezés), külföldi
túra esetén a segélyhívási telefonszámokat.
Elmagyarázza a karjelek jelentését, használatát
melyek a menet közbeni kommunikációt segítik.
Nagyobb csoport estén a Túravezető (Road Captain)
5-7 fős csoportokat alakít ki annak érdekében,
hogy könnyebb és biztonságos legyen az előzés.
Az egyes tankolások közti szakaszokat a
Túravezető (Road Captain) mindig a legrövidebb
hatótávolságú motorokra tekintettel alakítja ki.
|
AZ ÚTON
|
1.
Motorozási alakzat
Az egyik legfontosabb dolog az
úton, hogy milyen alakzatban motorozunk. Az
egymás melletti motorozás semmilyen körülmények
között nem ajánlott, mivel nem biztosít elég
helyet a manőverezésre. A legtöbb esetben a
klasszikus "lépcsőzetes" (cikk-cakk) alakzat a
legmegfelelőbb. Ebben a helyzetben a Túravezető
(Road Captain) a sáv bal harmadán halad, míg a
következő motoros kb. 1 másodpercnyi távolságra
ugyan azon sáv jobb oldalán motorozik. Ideális
esetben így minden motoros 2 másodpercnyi
távolságra van az előtte haladótól.
A lépcsőzetes (cikk-cakk) haladás előnyei:
Ø Kevesebb helyet
foglal el az úton a konvoj
Ø Minden motoros
számára elegendő hely jut a manőverezésre
Ø A motorosok
jobban látják egymást, így kisebb az esélye
annak, hogy más közlekedők kettévágják a konvojt
és egyesek leszakadjanak. |
 |
 |
2. Visszapillantó tükör használata
Menet közben sokan elfelejtik,
hogy a motor mögött ugyanolyan élet van, mint
előtte.
Motorozás közben a visszapillantó tükör
rendszeres használatával nagyon sok
veszélyhelyzetet megelőzhetünk, illetve
elkerülhetünk. Továbbá tudni fogsz a mögötted
motorozókról is. Így esélyt adsz arra, hogy a
karjelzések hátulról előre is működjenek, ne
csak hátra. |
3. Együtt maradni
Az egyik legnagyobb probléma,
hogyan marad együtt a csapat.
A karjelek segítenek akkor, ha mindenki ismeri,
és jól használják.
A Túravezető (Road Captain) jó előre jelezzen,
hogy a jelzés végig érjen a konvojon.
A másik nagyon fontos pozíció az utolsó
"söprögető" motorosé.
Ő a felelős azért, hogy senki sem maradjon le,
és ne maradjon egyedül az út szélén ha lerobban. |
 |
 |
4.
Útkereszteződések
A legnagyobb kockázata a
kereszteződésen való áthaladásnak van. Minden
kereszteződést nagy óvatossággal, biztonságosan
és a szabályokat betartva közelítsünk meg. A
kereszteződést előzetes engedély nélkül lezárni
nem szabályos. Minden esetben a biztonság a
fontosabb az együtt maradásnál.
Néhány általános tipp a kereszteződésben való
áthaladásra.
Áthaladás „elsőbbségadás kötelező” táblával
ellátott útkereszteződésben:
Zárkózz fel olyan szorosra, amilyenre csak
lehetséges a gyors és biztonságos áthaladáshoz.
Ne motorozz a másik mellett. Vagy egyesével
szorosan vagy szoros lépcsőzetes alakzatban
haladj át.
Áthaladás STOP táblával vagy jelzőlámpával
ellátott útkereszteződésben:
A lámpánál ill. táblánál való várakozás elég
időt biztosít a felzárkózásra. Zöld lámpánál
egyesével haladjunk majd áthaladás után vegyük
fel az alakzatot. |
5. Előzés:
A Túravezető
(Road Captain)
jelzi az előzési szándékot, amennyiben úgy ítéli
meg, hogy a csapat tud előzni. Egy nagyobb
jármű, vagy járműsor előzésénél vegye
figyelembe, hogy egyszerre csak egy motor
előzhet, hogy váratlan esemény esetén legyen idő
a korrigálásra. Előzés után a Túravezető (lévő motoros) az előzési sebességgel visszatér a
sáv bal első harmadába, helyet hagyva az utána
előzőknek. (Még egyszer: NE CSÖKKENTSD A
SEBESSÉGEDET, CSAK AKKOR, HA MÁR TÁRSAID IS
BEFEJEZTÉK AZ ELŐZÉST.)
Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb
forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel
segítsük az előzőt.
Sajnos sokszor előfordul, hogy az előzött
motoros (mert nem használja tükrét) hirtelen
irányváltásra, vagy fékezésre kényszerül a
baleset elkerülése érdekében. Ha
figyelmetlensége miatt nem engedi el az előzött
járművet, a mögötte motorozó társát sodorja
veszélybe!
NE FELEJTSD EL:
A MAGYAR GÉPKOCSIVEZETŐK TOLERANCIÁJA A
MOTOROSOKKAL SZEMBEN:
0!
|
 |
 |
6. Megállás vészhelyzet
esetén:
Amennyiben több csoportból áll a
konvoj és valaki technikai problémák miatt
megáll, az előtte haladó csapat folytatja útját
a következő tervezett megállóig, míg a
"söprögető" motoros a szükséges lépéseket
megteszi. |
7. Úthibák jelzése
Az úton előforduló, kátyú,
olajfolt, homok- és sárfelhordás veszélyt
képeznek ezért amennyiben előre látható, ki kell
kerülni. Amennyiben ez nem lehetséges kerülni
kell a hirtelen sebesség és irányváltást.
Ez érvényes a nedves útfelületre is.
Útjavításoknál célszerű egyes oszlopban
áthaladni és a sebességet csökkenteni, mely
lehetővé teszi a megváltozott útviszonyokra való
megfelelő reagálást. |
 |
 |
PARKOLÁS
Törekedjünk arra, hogy együtt
parkoljunk. Ha csak lehetséges, úgy parkolj,
hogy motorod már a következő haladási irányban
álljon. Kerülni kell a lejtőn való-, ill. a
lejtőn orral előre parkolást. Lejtőn parkoláskor
hagyd a motort sebességben. |
Széles UTAT MINDENKINEK!!! |
|