+++ Közös motorozás SZABÁLYAI +++

INDULÁS ELŐTT

 

A gyülekezési pontra MINDIG TELI TANKKAL ÉRKEZZ!
A pontos érkezéssel tiszteljük meg a többieket, a megbeszélt indulási időpontot tartjuk!
Ha forgalmi okokból, vagy bármi más okból előre láthatóan késel, sms-ben, vagy telefonon jelentkezz be a Túravezetőnél (Road Captainnél), így megtudhatod a tervezett útvonalat és a konvoj után tudsz jönni.
A Túravezető (Road Captain) egy rövid eligazítást tart a résztvevőknek melyben ismerteti az tervezett útirányt, tervezett megállási helyeket (tankolás,étkezés), külföldi túra esetén a segélyhívási telefonszámokat.
Elmagyarázza a karjelek jelentését, használatát melyek a menet közbeni kommunikációt segítik.
Nagyobb csoport estén a Túravezető (Road Captain) 5-7 fős csoportokat alakít ki annak érdekében, hogy könnyebb és biztonságos legyen az előzés.
Az egyes tankolások közti szakaszokat a Túravezető (Road Captain) mindig a legrövidebb hatótávolságú motorokra tekintettel alakítja ki.


AZ ÚTON
1. Motorozási alakzat

Az egyik legfontosabb dolog az úton, hogy milyen alakzatban motorozunk. Az egymás melletti motorozás semmilyen körülmények között nem ajánlott, mivel nem biztosít elég helyet a manőverezésre. A legtöbb esetben a klasszikus "lépcsőzetes" (cikk-cakk) alakzat a legmegfelelőbb. Ebben a helyzetben a Túravezető (Road Captain) a sáv bal harmadán halad, míg a következő motoros kb. 1 másodpercnyi távolságra ugyan azon sáv jobb oldalán motorozik. Ideális esetben így minden motoros 2 másodpercnyi távolságra van az előtte haladótól.
A lépcsőzetes (cikk-cakk) haladás előnyei:


Ø Kevesebb helyet foglal el az úton a konvoj
Ø Minden motoros számára elegendő hely jut a manőverezésre
Ø A motorosok jobban látják egymást, így kisebb az esélye annak, hogy más közlekedők kettévágják a konvojt és egyesek leszakadjanak.

2. Visszapillantó tükör használata

Menet közben sokan elfelejtik, hogy a motor mögött ugyanolyan élet van, mint előtte.
Motorozás közben a visszapillantó tükör rendszeres használatával nagyon sok veszélyhelyzetet megelőzhetünk, illetve elkerülhetünk. Továbbá tudni fogsz a mögötted motorozókról is. Így esélyt adsz arra, hogy a karjelzések hátulról előre is működjenek, ne csak hátra.
3. Együtt maradni

Az egyik legnagyobb probléma, hogyan marad együtt a csapat. A karjelek segítenek akkor, ha mindenki ismeri, és jól használják. A Túravezető (Road Captain) jó előre jelezzen, hogy a jelzés végig érjen a konvojon. A másik nagyon fontos pozíció az utolsó "söprögető" motorosé.
Ő a felelős azért, hogy senki sem maradjon le, és ne maradjon egyedül az út szélén ha lerobban.
4. Útkereszteződések

A legnagyobb kockázata a kereszteződésen való áthaladásnak van. Minden kereszteződést nagy óvatossággal, biztonságosan és a szabályokat betartva közelítsünk meg. A kereszteződést előzetes engedély nélkül lezárni nem szabályos. Minden esetben a biztonság a fontosabb az együtt maradásnál.
Néhány általános tipp a kereszteződésben való áthaladásra.
Áthaladás „elsőbbségadás kötelező” táblával ellátott útkereszteződésben:
Zárkózz fel olyan szorosra, amilyenre csak lehetséges a gyors és biztonságos áthaladáshoz. Ne motorozz a másik mellett. Vagy egyesével szorosan vagy szoros lépcsőzetes alakzatban haladj át.
Áthaladás STOP táblával vagy jelzőlámpával ellátott útkereszteződésben:
A lámpánál ill. táblánál való várakozás elég időt biztosít a felzárkózásra. Zöld lámpánál egyesével haladjunk majd áthaladás után vegyük fel az alakzatot.
5. Előzés:
A Túravezető
(Road Captain)
jelzi az előzési szándékot, amennyiben úgy ítéli meg, hogy a csapat tud előzni. Egy nagyobb jármű, vagy járműsor előzésénél vegye figyelembe, hogy egyszerre csak egy motor előzhet, hogy váratlan esemény esetén legyen idő a korrigálásra. Előzés után a Túravezető (lévő motoros) az előzési sebességgel visszatér a sáv bal első harmadába, helyet hagyva az utána előzőknek. (Még egyszer: NE CSÖKKENTSD A SEBESSÉGEDET, CSAK AKKOR, HA MÁR TÁRSAID IS BEFEJEZTÉK AZ ELŐZÉST.)
Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel segítsük az előzőt.
Sajnos sokszor előfordul, hogy az előzött motoros (mert nem használja tükrét) hirtelen irányváltásra, vagy fékezésre kényszerül a baleset elkerülése érdekében. Ha figyelmetlensége miatt nem engedi el az előzött járművet, a mögötte motorozó társát sodorja veszélybe!
NE FELEJTSD EL:
A MAGYAR GÉPKOCSIVEZETŐK TOLERANCIÁJA A MOTOROSOKKAL SZEMBEN: 0!
6. Megállás vészhelyzet esetén:

Amennyiben több csoportból áll a konvoj és valaki technikai problémák miatt megáll, az előtte haladó csapat folytatja útját a következő tervezett megállóig, míg a "söprögető" motoros a szükséges lépéseket megteszi.
7. Úthibák jelzése

Az úton előforduló, kátyú, olajfolt, homok- és sárfelhordás veszélyt képeznek ezért amennyiben előre látható, ki kell kerülni. Amennyiben ez nem lehetséges kerülni kell a hirtelen sebesség és irányváltást.
Ez érvényes a nedves útfelületre is.
Útjavításoknál célszerű egyes oszlopban áthaladni és a sebességet csökkenteni, mely lehetővé teszi a megváltozott útviszonyokra való megfelelő reagálást.
PARKOLÁS

Törekedjünk arra, hogy együtt parkoljunk. Ha csak lehetséges, úgy parkolj, hogy motorod már a következő haladási irányban álljon. Kerülni kell a lejtőn való-, ill. a lejtőn orral előre parkolást. Lejtőn parkoláskor hagyd a motort sebességben.
Széles UTAT MINDENKINEK!!!