+++ Kettesben kétkeréken ++


Nem árt, ha tisztában vagy néhány dologgal, mielőtt utast viszel két keréken!

 

Első és legfontosabb: amikor utast szállítasz, nem csak a saját életedért, de az övéért is Te vagy a felelős! A motorozás veszélyes hobbi, ilyenkor mondhatjuk, dupla vagy semmi a tét!

Az utassal való motorozásnak megvannak a saját kis praktikái és szabályai, amelyeket betartva tudunk igazán biztonságosan, felszabadultan és élvezhetően motorozni.

Különösen akkor érdekes ez a kérdés, amikor a leendő utasunk még életében nem ült motoron. Ilyenkor mondjuk el neki, mit lehet és mit nem lehet!


Indulás előtt

Mindig ellenőrizd, hogy az utasod megfelelően beöltözött-e! Sisak, dzseki, kesztyű a minimum, de ne kísértsük az ördögöt, nem kerül milliókba egy motoros nadrág és csizma sem!

A következőkre figyelmeztessük az utast

  • ·       Csak akkor szálljon fel vagy le, amikor a sofőr azt mondja! Ha a vezető nem számít az utas magánakciójára, mindenki borul (minden kiborul).

  • ·       Lábtartó, kapaszkodó megmutatása - legalább egy kézzel mindig kapaszkodni!

  • ·       Egyenesen ülni! - ezen nincs mit ragozni.

  • ·       Próbáljon meg együtt élni a közlekedéssel, legalább olyan szinten, hogy készüljön fel a gyorsításra és a fékezésre - lehetőleg fékezéskor és váltáskor ne kopogtassa a sofőr tarkóját az orrával.

  • ·       Kanyar: üljön egyenesen, vagy nézzen a sofőr válla fölött a kanyar belső íve felé, de semmiképpen ne próbáljon "ellendőlni". Erre nyomatékosan hívjuk fel az egyszeri utas figyelmét: ura vagyunk a kétkerekűnek, nem fogunk felborulni még akkor sem, ha ő úgy érzi. Ha ezt nem sikerül megértetni vele, könnyen a szembesávban vagy az árokban találhatjuk magunkat a kanyar kiegyenesítése után...

  • ·       Alacsony sebességnél, például városi araszolásnál ne mocorogjon. Addig ugyanis, amíg a motor nem éri el a stabilitásához szükséges sebességet, könnyen fel lehet ám borulni.

  • ·       Csak semmi hirtelen mozdulat! Lehet mozogni, de csak szépen óvatosan, megfontoltan. Az utasnak eszébe ne jusson a a sofőr karjába vagy vállába kapaszkodni, mert az tragédiába fulladhat!

  • ·       Egyszerű kommunikáció megbeszélése. A legegyszerűbb: "ha valami kínod van, bökd meg a combomat, megállok és megbeszéljük!"

  • ·       Integetni lehet más motorosoknak, de a közlekedés többi résztvevőjével való kommunikáció a sofőr feladata!


Menet közben

·       Ne próbáld meg elkápráztatni vagy megijeszteni az utasod! Tipikusan akkor szokott az ember alegnagyobbat bénázni, amikor nagyon meg akarja mutatni, hogy ki az utcában a faszagyerek. Hidd el: az első motorozási élménye önmagában is elég, ne akard elrontani egy felborulással.

·       Ha nem muszáj, ne gyorsíts vagy fékezz túl erőszakosan! Az utas nem tudja előre, milyen erőre számítson, a nyakizmai nem fogják bírni a megpróbáltatást.

·       Csak szép lassan! Ezt nem részletezném.

Indulás előtt ellenőrizni

·       Lábtartó, kapaszkodó stabilitásának ellenőrzése. Ugye nem lazák a csavarok?

·       Keréknyomás: a motor használati útmutatója általában ad útmutatást, hogy két személy szállítása esetén mekkora nyomásra fújjuk a kerekeket.

·       Szükség lehet a tükör beállítására is.


Ne feledjük: utassal motorozni dupla élvezet, egyben dupla felelősség is!

Széles UTAT MINDENKINEK!!!